måndag 4 januari 2016

Vinter

Brr... fy vad kallt och bistert det är.
Jag är verkligen ingen vintermänniska utan föredrar grönska och värme. Under vintermånaderna brukar jag, förutom att läsa bloggar och trädgårdslitteratur, planera nya projekt och drömma om vad som ska hända i trädgården till våren.

Framåt början av mars brukar jag tycka att det räcker mer än väl med vinterkyla och snöslask. Då börjar väntan på våren kännas olidlig och jag vill inget hellre än att få komma ut i trädgården och börja förverkliga mina idéer. Det gör mig faktiskt lite stressad att inte få utlopp för all den uppdämda kreativiteten.

En annan sak, som gör mig stressad under vintern, är om det blir kallt medan det fortfarande är barmark. Jag kan nästan se hur de övervintrande bladrosetterna från tvååringar som purpurklätt och fingerborgsblommor drar ihop sig och lider av kylan. Jag är därför lite glad över att det har kommit ett ganska rejält lager snö så växterna får skydd mot kylan.

Det måste också erkännas att det känns mycket ljusare nu med allt det här vita, och när solen skiner tycker till och med jag att det kan det vara riktigt vackert, trots att det är vinter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar