onsdag 6 januari 2016

Inspiration

För några år sedan, jag tror det var 2004, gick det ett jättebra danskt tv-program på svt som hette Haven i Hune eller Annes trädgård (på svenska). En mycket kunnig kvinna vid namn Anne Just ledde programmet med hjälp av sin goda vän Claus Dalby. I varje avsnitt fick man följa arbetet i Annes trädgård i Hune och i Claus trädgård i Århus. De gjorde också besök i andra trädgårdar. 

Programmet var otroligt inspirerande och fick mitt trädgårdsintresse att växa explosionsartat. Jag spelade in hela säsongen på VHS och har sedan dess tittat på den varje vinter (vi har faktiskt kvar vår video enbart för detta, så nördig är jag). Genom att följa Annes och  Claus arbete lärde jag mig jättemycket om växter och trädgårdsarbete. Jag fick också massor av nya idéer, som jag anpassade efter min egen smak och trädgårdens förutsättningar. Anne och Claus är verkligen förebilder för mig när det gäller det mesta som har med trädgård att göra. De är två av mina största trädgårdsidoler (om man nu kan ha sådana),

Claus Dalby har en fantastisk trädgårdsblogg, www.clausdalby.dk, (missa den inte!) och han har gett ut flera otroligt fina trädgårdsböcker. Jag kan också rekommendera hans videos på YouTube.

Anne Just gick tyvärr bort för några år sedan men hennes trädgård i Hune finns fortfarande kvar och är öppen för besökare några dagar i veckan under delar av året. Det går att se aktuella dagar och öppettider på hemsidan, www.annejust.dk. Trädgården är väl värd ett besök, men se till att ha gott om tid för den är stor och det finns mycket att se.

År 2006 besökte vi för första gången Annes underbara trädgård i Hune och här kommer lite bilder från det besöket.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar