fredag 1 april 2016

Fingerborgsblommor

Under veckan som gått har jag planterat ut mina övervintrade bladrosetter av fingerborgsblommor i rabatterna. Det är en syssla som återkommer varje år, för jag kan bara inte vara utan fingerborgsblommor i trädgården. Jag tycker de är så fina när de sticker upp som utropstecken mellan rosor och perenner. Vi brukar alltid ha rent vita fingerborgsblommor på baksida, aprikosrosa på södersidan och en blandning av olika rosa nyanser i resten av trädgården. I år verkar de vita och de aprikosrosa ha tagit mer stryk av vintern än de blandande rosa har gjort, men de växer säkert till sig dem också.

Fingerborgsblomman är (för det mesta) en tvååring som man sår året innan man vill att de ska blomma. Jag brukar bredså fröna i balkonglådor ungefär i april och sedan ställa in dem i vårt inglasade uterum där de får stå tills de grott och utvecklats till små plantor. Jag brukar plantera om småplantorna i passande krukor under försommaren. Kraftiga plantor brukar behöva ytterligare en omplantering efter någon månad. Efter skördetiden, ungefär i mitten av september, planterar jag bladrosetterna i trädgårdslandet. Där får de sedan övervintra till våren då jag slutligen planterar ut dem i rabatterna. 

De här bilderna är från sommaren 2014 och sorten heter Giant spotted. Jag köpte fröna från rara växter.se. Giant spotted är en helt fantastisk sort med starka stjälkar och blommor runt om hela stjälken. Tyvärr var de slutsålda när jag skulle så nya frön inför förra säsongen, så jag fick nöja mig med de vanliga. I somras hade jag däremot tur och fick tag i rätt sorts frön igen, vilket innebär att det till denna sommar kommer växa superfina fingerborgsblommor i rabatterna igen.


Kraftiga plantor...
...med blommor i harmonierande färger

En perfekt plats för en liten hungrig humla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar