fredag 8 april 2016

Nya planer

Thuja är väl inte min favoritväxt direkt, men den växer snabbt och fyller sin funktion. För ca 15 år sedan planterade vi två thujahäckar längs tomtgränsen på båda kortsidorna av vårt hus. Vi gjorde detta eftersom grannhusen ligger så pass nära att vi faktiskt kunde se rakt in i varandras hus. Trots att vi har en god relation med våra grannar så vill vi ändå ha det lite mer privat och insynsskyddat

En av dessa thujahäckar finns på södersidan av vårt hus. I rabatten framför häcken växte det skuggtåliga vita perenner, strutbräken och två vita vidjehortensior av sorten 'Annabelle'. Det har varit fint, men jag har under några års tid funderat på att förlänga denna rabatt och byta ut växterna eller rättare sagt flytta dem en bit och fylla på med lite ljusrosa växter. I år gjorde vi så äntligen slag i saken. 

Min man drog det tyngsta lasset. Han grävde bort gräs, lade kantsten och fyllde på med ny jord. Dessutom grävde han ner tjock och kraftig plast runt ormrot och myskmadra för att begränsa dessa perenners överexpansiva framfart. Jag hade det mer angenäma uppdraget att planera rabattens innehåll och plantera växterna. Det tog sin lilla tid och var ganska slitigt, men jag tror att det kommer visa sig vara värt allt slit. Rabatten känns redan mer harmonisk och jag tror det kommer att kännas ännu mera rätt när det väl blommar. 

På bilderna nedan ser du hur det blev. Rabatten är nu ca 14 meter lång och mellan 1, 5 och 2, 5 meter bred. I den bortre halvan av  rabatten, närmast öppningen, har jag planterat ljusrosa och vita perenner. I den andra halvan av rabatten har jag planterat  strutbräken och vitblommande växter. Jag är så spänd på att se resultatet och kommer naturligtvis att lägga ut bilder på hur det ser ut när det blommar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar