torsdag 5 maj 2016

Vårblommor på framsidan

Vilket härligt väder det blev denna vecka. Skönt med lite sol och värme efter de bistra nätter och dagar vi hade här i trakten förra veckan. Nu växer det så det knakar i trädgården och jag har så mycket att göra så det nästan är svårt att hinna med att blogga. Nu blommar spaljepäronträdet, nektarinträdet, det ena persikoträdet (det andra har redan blommat över), samt lite tidiga perenner och bienner. De tidiga tulpanerna har också börjat blomma men bilder på dem kommer senare. 

En vårblommande perenn som jag faktiskt har lite svårt för är lungört. Jag tycker visserligen de är väldigt söta när de blommar men när de blommat över och blir de risiga och fula. De får ju visserligen nya blad efter att man tagit bort allt det vissna, men det dröjer ju en stund och det ser inte så kul ut under tiden. 

Den lilla gulliga nunneörten är jag däremot väldigt förtjust i. Enda nackdelen är att den kan bli ett ogräs för den självsår sig gärna och dyker upp lite här och där i rabatten. När den blommat klart vissnar allt det gröna ner så det är bra att plantera sena perenner som fyller ut platsen där den stått. En annan vilding som ivrigt sår sig själv är förgätmigej. Jag har faktiskt inte behövt så nya plantor på flera år utan de har fixat förökningen helt själva. De verkar trivas ganska bra här.

Något som däremot inte riktigt verkar trivas här i trädgården är julrosor. Vi har tyvärr bara ett enda exemplar, vilket är tråkigt eftersom de är så fina. Jag har försökt plantera lite olika sorter men de överlever inte. (Vi har ganska lerhaltig jord så det kanske blir för blött i jorden för dem under vintern). I helgen tänkte vi ta en tur till Zetas trädgård i Stockholm och vem vet då kanske det följer med en ny fin julros hem som förhoppningsvis överlever tills nästa år.

Persikoträd 'Riga'

Lungört

Julros

Förgätmigej

Nunneört


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar