torsdag 28 april 2016

Fina tillsammans

Jag har, som jag skrivit om i tidigare inlägg, en förkärlek för rosor men jag är också väldigt förtjust i klematis. Det är så härligt med rosor och klematis för det finns så många olika sorter att välja på. Det finns sorter för alla väderstreck och ljusförhållanden. De kan vara små och nätta eller kraftiga och höga som ett hus. De kan ha blommor stora som en assiett eller små som enkrona. Och de finns dessutom i otaliga färger, allt ifrån återhållsamma milda pasteller till iögonfallande knalliga karamellfärger.

Det är just denna enorma variation och den slösande blomsterprakten som gör att jag tycker så mycket om att arbeta med rosor och klematis i trädgården. De är visserligen helt underbara var för sig, men de kan vara nästan ännu vackrare tillsammans med en passande partner. Här är några som jag tycker är fina tillsammans.


Rosen 'William Lobb' och en mörk klematis som jag glömt namnet på
Klematisarna 'Mme Julia Correvon' och 'Margot Koster'
Rosen 'Astrid Lindgren' och klematisen 'Pink Fantasy'


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar