torsdag 7 juli 2016

Astilbe, en tacksam och lättodlad favorit

Som ni har läst om tidigare här på bloggen så hade vi öppen trädgård i söndags. Vi hade tur med vädret så det blev en mycket lyckad trädgårdsvisning. Ett stort tack till alla er som kom hit på besök. Både jag och min man tyckte att det var en jätterolig upplevelse att ha öppen trädgård och vi kommer med stor sannolikhet att ha det fler gånger. 

En växt som jag tycker väldigt mycket om, men som våra besökare tyvärr bara fick se i knoppstadiet, är astilbe. Det är en otroligt tacksam perenn att ha i trädgården. Förutom vackra blommor har astilbe även ett frodigt och fint bladverk som fyller ut bra i rabatterna och den finns i många olika storlekar. I vår trädgård har vi ganska många exemplar av en mellanhög vit sort, tre ljusrosa varianter, en hög lilarosa och en mörkt vinröd. Storleksmässigt har vi allt från en sort som är ca tjugo centimeter hög till en bjässe som kan bli över en meter. För att få en långvarig blomning har jag valt sorter med lite olika blomningstid.

Astilbe gillar att växa i ganska fuktig och näringsrik jord, vilket är precis vad vi har i trädgården, så de trivs alldeles utmärkt här hos oss. Jag har planterat dem i de rabatter som ligger lite i halvskugga. Dessutom har jag satt några i krukor längst med norrväggen av huset. De blommar inte lika mycket som de som får lite mera sol men jag har dem mest där för det vackra bladverkets skull. Här är några av de sorter vi har i vår trädgård, som ni ser på bilderna är det fortfarande några sena sorter som bara är i knoppstadiet. 

En hög lilarosa sort som jag tyvärr inte minns namnet på

Purpurlanze är fortfarande bara i knopp

liksom den ljusrosa sorten Erika

Sister Theresa blommar för fullt och doftar underbart

Den här tacksamma vita astilben har vi i mängder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar