fredag 15 juli 2016

Besök i Enköpings parker

Under sommaren brukar vi försöka komma iväg och besöka några olika parker och trädgårdar för att få inspiration och idéer. I år har det tyvärr inte blivit så många trädgårds och parkbesök eftersom jag jobbat och kommer att fortsätta jobba under hela våren och sommaren. Dessutom har vi haft en hel del att fixa med här hemma. Förra helgen lyckades vi i alla fall ta oss iväg till Enköping för ett besök i några av stadens alla vackra parker. Det är fantastiskt roligt att en kommun satsar så mycket av sina resurser på utomhusmiljön, för det kan inte vara billigt att hålla efter alla planteringar. Vi besökte den berömda drömparken och de lite mindre parkerna som ligger längs med enköpingsån.

Förutom parkbesöket så tog vi en shoppingtur till Tuna trädgård, där vi inhandlade en chiliplanta, och till Löta trädgårdscentrum, där vi handlade tre exemplar av den underbara blå nävan 'Rozanne' samt tre rosbuskar; en 'Therese Bugnet', en 'Maidens blush' och en 'Morden blush'. Rosorna har jag redan planterat i befintliga rabatter och nävorna ska planteras i en ny rabatt som jag har önskat mig i födelsedagspresent och som förhoppningsvis ska börja anläggas nu under helgen (om vädret tillåter). Ni får veta mer om det projektet senare. Tills dess får ni njuta av lite bilder från vårt besök i Enköping.

Mängder av allium 

En hel flod av stäppsalvia

Generösa och väl komponerade rabatter 

Mysiga gångar

Lagom rufsiga rabatter helt i min smak


2 kommentarer:

  1. Trevligt att du varit i min hemstad!! Så roligt att jag hittat din fina blogg blir väldigt imponerad av alla dina fina rabatter! Min absoluta favorit är uppfarts rabatten. Wow säger jag bara. Otroligt frodig och välplanerad man tror inte att man befinner sig i Sverige.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Förlåt för mitt sena svar. Jag är tyvärr inte inne på bloggen så ofta eftersom den ligger nere. Vilken tur du har som bor i en så vacker trädgårdsstad :). Vi brukar besöka de fina parkerna för att få lite ny inspiration. Kul att du gillar vår trädgård :). Om du vill se den på riktigt kommer vi med största säkerhet att vara med i tusen trädgårdar 2018. Det vore jättetrevligt att få besök :) Du är varmt välkommen!
    //Mvh Tove
    PS. Det finns lite uppdateringar om trädgården på min matblogg toves-kok.blogspot.se

    SvaraRadera