lördag 23 januari 2016

Nödvändiga förändringar

Jag ser ingen anledning till att ha kvar växter som är sjuka och bortom all räddning, så när vårt stora plommonträd (av sorten Jubileum) fick hagelskottssjuka för tredje året i rad fick det en enkel biljett ut ur trädgården.

Ett helt lätt beslut var det ändå inte, eftersom trädet gav karaktär och välbehövlig skugga, men jag tröttnade på att det såg så risigt ut och att det nästan aldrig bar någon frukt. När det dessutom blev helt översållat av löss, vars sekret missfärgade växterna under och runtomkring trädet, var det inte längre någon tvekan om att trädet skulle bort.

När vi tagit ner det, och bytt jorden runt omkring, bestämde vi oss för att plantera ett äppelträd på ungefär samma plats. Vi valde en sort som heter Mio. Jag medger att det nya trädet ser väldigt litet och ynkligt ut i jämförelse med det gamla, men jag försöker övertyga mig själv om att det inte kommer att ta så lång tid innan det har växt till sig.

Om sisådär sju, åtta år har vi nog ett fint format, lagom stort träd som ger både karaktär och skugga. Önskar bara att det kunde gå lite fortare, suck...


Det stora och ståtliga plommonträdet... 
...ersattes av det pyttelilla äppelträdet (längst fram till vänster i bild)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar