fredag 22 april 2016

Dags att klippa buskrosor och klätterrosor

Jaha, nu sitter jag här och kan knappt skriva detta inlägg på grund av alla spritomslag jag har på händerna. Jag har nämligen klippt alla våra buskrosor och klätterrosor och har som vanligt fått massor med envisa taggar i händerna (ett återkommande fenomen). Jag måste verkligen köpa mig ett par roshandskar, för det är inte roligt att ha händer som känns och ser ut som en nåldyna.

Så här gör jag när jag beskär våra buskrosor och klätterrosor: 
Om rosbuskarna har klarat vintern bra så beskär jag dem ganska kraftigt, för annars kan vissa starkväxande sorter bli väldigt täta och på gränsen till vildvuxna. Det är viktigt att tunna ut dessa rosor ibland för en alltför tät och risig ros blir svårskött och kan också lättare angripas av svampsjukdomar. 

Jag börjar med att ta bort alla grenar som har frusit ner under vintern. Sedan tar jag bort några av de äldsta grenarna ända nerifrån basen. Jag brukar se till att spara de flesta av de mjuka gröna grenarna som tillhör fjolårets nytillväxt. De sparade grenarna böjer jag sedan så att de hamnar så horisontellt som möjligt. Detta gör att rosen skjuter skott längst hela grenen, vilket gynnar blomsättningen (det blir faktiskt stor skillnad på antalet blommor om du gör på detta vis). 

Ett tips är att göra ställningar av armeringsnät och sätta runt rosorna. Då får busken stöd och det går lättare att binda ner grenarna. Ställningen är diskret och syns knappt ens när rosen grönskar. Rosen på bilderna är en engångsblommande damascenerros som heter Ispahan. 


Före beskärning
Efter beskärning

Massor med knoppar väntar på att slå ut
Friska, fräscha gröna skott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar