fredag 15 april 2016

Harmoni

Det är härligt att arbeta med färg och form i trädgården. Jag använder ofta färger som går ton i ton. När jag planerar en rabatt brukar jag antingen sätta ihop ett bildkollage eller gå runt i trädgården och plocka en bukett blommor för att se hur färgerna och formerna ser ut tillsammans och i hur färgerna förändras i olika ljusförhållanden. 

Det kan vara lite trixigt att få till det eftersom färgen på bilden på en växt man köper kan visa sig vara helt annorlunda när den väl blommar. Ibland blir det inte bra och jag får göra om, men då och då händer det att det blir riktigt lyckat.

Att försöka förbättra och förändra i rabatterna är något av det roligaste som finns. Jag blir alltid lika glad när mina egna, och till viss del andras, tankar och idéer om vilka växter som skulle kunna passa ihop blir lika bra i verkligheten som i min fantasi. Här är några kombinationer som jag tycker blev lyckade.

 
Trädgårdsiris och lupin
Klematis, akleja, nattviol och darrgräs
Klematis, prydnadsgräs och höstflox
Tremastarblomma, näva och rosenplister
Ros, klematis, rosenvial, näva och fingerborgsblommor
Vinröd daglilja och mörkbladig kärleksört



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar